De jacht op het noorderlicht..............VOLBRACHT!

Van Akureyri naar farm holiday Hraunsnef

Gedurende de avond trok de lucht weer dicht. Later op de avond begon het te regenen en sommige van ons denken zelfs natte sneeuw. Een voordeel is wel dat we snel onder de te korte dekbedden konden kruipen want het noorderlicht kon dan toch niet worden gezien.

In de ochtend eerst een korte rondrit door Akureyri. 2 huizen bekeken welke ruim 2 eeuwen oud zijn. Blijkbaar hebben daar dichters gewoond. Joop heeft nog even de bewegwijzering hersteld. Deze wees niet naar het Nonnahuis maar er vanaf. Dit was met een rustige duw weer terug gezet. De volgende stop was de kerk.

Vervolgens sloegen we ons avond eten in bij Subway, de slijterij was dicht dus dat werd een andere plaats later op de dag. Onderweg hebben we een 8-kantige houten kerk (volgens de reisgids) van metaalplaten gemaakt bekeken.

Een ander kerkje uit 1834 was van turf en drijfhout gebouwd. Hier lagen graven omheen. Het lijkt erop dat de temperatuur goed is voor de mens. Velen waren veel ouder dan 80 geworden.

In Blöndós stopten we voor de slijterij. Het was ondertussen 13.30 uur. Hier ging de winkel om 14.00 uur open. Weer geen wijn. Achter ons stopte een IJslander en die stapte vrolijk(?) de winkel binnen. Joop nam een spurt en kwam even later ook met drank naar buiten. Dat was ook geregeld.

De rit was redelijk saai geworden ondertussen. Laag hangende bewolking en weinig bezienswaardigheden. Anja las voor uit de reisgids met de meest onuitspreekbare en tong brekende namen wat eventueel interessant zou kunnen zijn. Almar vroeg wat de eerste stop zou zijn en daarna wat het ook alweer was. Dit ging Anja te ver en brak in lachen uit met de gedachte weer alle namen te moeten oplezen.

De eerste zou een waterval zijn. Die hebben we nooit gevonden. Vervolgens een berg met overblijfselen van woningen en een muur die door niemand is gebouwd omgeven door bazaltzuilen in de rotswand. Weinig mooi, hoewel het uitzicht dit wel was over het dal.

Ondertussen was het weer tijd om een slaapplek te zoeken. De Farm Holiday bij Hraunsnef voldeed weer na afdingen op de prijs. Dat gaat trouwens erg goed in dit land. Morgen verder richting Reykjavik.