De jacht op het noorderlicht..............VOLBRACHT!

Omgeving Myvatn en Akureyri

Zonovergoten kwamen wij ons huis uit gelopen op weg naar het ontbijt. Vol in de zon was het toch zeker wel 3 graden. Tijdens het ontbijt kwamen we de eerste Nederlander tegen. Een beroeps ouwehoer. Hij werkte voor de klantenservice van Ikea en wij denken dat dat een gouden greep is.

De eerste halte was Krafla. De weg hiernaar toe kon je openbaar douchen en naar het toilet. Midden in het veld stond een douche vol open met warm water wat uit de grond kwam. Hier gingen we een wandeling maken over een lava en solfataren veld. Een wandeling door een stomend zwart landschap langs een geel - rood gekleurde berg, Leirhnjúkur. Halte 2 was Viti, een kratermeer.

Op weg naar Myvatn kwamen we langs nog een solfataren veld, Hverir, met sissende en stomende boorgaten. Het verdere veld lag te borrelen en op de bergwand lag zwavel.

Verderop langs het meer bezochten we een ingestort lava meer, Dimmuborgir, met vreemde rotsformaties. Hier hadden we ook een uitzicht op het Myvatn meer met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen.

Nadat we Godafoss hadden bezocht in de volle zon gingen we een hobbel weggetje op. Met een gepaste snelheid van ruim 90 km/u reden we over de hobbels 40 kilometer naar de Aldeyjarfoss. De rit van gisteren was een goede leerschool. De Aldeyjarfoss was weer een mooie waterval in een schitterende kloof. Deze hadden we gevonden door eerst het erf van een boer op te rijden die niet begreep wat wij kwamen doen. Om vervolgens aan te geven dat we door het hek moesten die we zelf open moesten doen tegen de schapen.

In Akureyri vonden we een plek om te overnachten. In een zeer mooi luxe appartement, en tot nu de goedkoopste.

Voor diegene die het zich afvragen, het noorderlicht staat niet aan in het noorden. Gisteren avond was het koud, donker en windstil. Maar niets gezien.