De jacht op het noorderlicht..............VOLBRACHT!

Het zuiden van IJsland

Om 9.00 uur gingen we op pad. We kwamen er achter dat we nog vergeten waren te melden dat Almar tijdens het tanken gisteren een IJslander uit de greppel heeft getrokken. Een man van ongeveer 70 liep met 2 paarden aan de hand langs ons en lag ineens op zijn rug. Hij kwam zelf niet meer overeind maar hield zijn paarden goed vast. Met een hand van Almar kwam hij moeizaam overeind om waggelend verder te gaan.

Seljalandfoss was onze eerste stop. Een hoge waterval waar we achterlangs konden lopen. Vervolgens de Skogarfoss bekeken

Eyjafjallajökull moest even aanbeden worden. Het is toch de gletsjer vulkaan die Joop van het biljarten af hield in mei 2010.

Bij Vik is Dyrhólaey, een klif met en groot gat en een natuur brug van basalt. Verderop zou op de Vogelrots de papagaaiduiker nestellen tot september en ze kunnen blijkbaar agenda lezen. Geen 1 gezien. De grotten met basaltzuilen was een leuke afleiding en schuilplaats voor het zandstralen met lavazand.

Na een paar kilometer off-road gereden te hebben met onze 4x4 kwamen we aan bij Fjadrárgljúfur (10x, nee 5x snel uitspreken). Een kloof midden in een groen gebergte en erg hoog. Je kon op diverse plekken een smal pad op lopen als het ware de kloof in. WAT EEN HOOGTE. Maar wel heel mooi.

Núpsstadur is een oud plaggenhut dorpje. Tot 1968 bewoond geweest. Toen vertrokken de laatste 2 boeren die daar nu begraven liggen met een leeftijd van 97 en 101.

Na een blik geworpen te hebben op diverse gletsjertongen passeerden wij Jökulsárón waar in een meer schotsen van de gletsjer dreven en een zeehond. Via het maan landschap hebben we onderdak gevonden bij een boer met schapen in Sudersveit.