De jacht op het noorderlicht..............VOLBRACHT!

West IJsland

Vannacht om 12 uur stond Joop op de uitkijk voor het noorderlicht. Alles voldeed aan de voorwaarden, helder, ijskoud en windstil. In het noorden kwam langzaam aan een rode gloed in de lucht. Op het moment dat Joop Almar en Sabrina wakker wilde maken voor het noorderlicht kwam de maan boven de horizon uit. Helaas weer niets. Dan maar naar bed.

De ochtend was het zeer zonnig en helder. Heel de dag bleef het zo. We vertrokken richting Grabrok, 3 oude vulkanen die niet meer werkten. Hier over de rand gelopen met wederom een weids uitzicht.

Waterval Glani werd ook nog bezocht. Daarna richting Deildartunguhver. De grootste heet waterbron van IJsland en misschien van de wereld, maar dat weten ze nog niet. Hier komt het hete water spontaan uit de grond. Dit wordt gebruikt om de omgeving te verwarmen. Overigens is Joop hier wel droog gebleven. Voor de volgers, zijn camera doet het ook weer na even geföhnd te hebben gisteravond.

Nu waren alle bezienswaardigheden op en zijn we richting Reykjavik gereden. Eerst in het nationale park Þingvellir een cottage met een geweldig uitzicht over het meer in beslag genomen. Zonder dat iemand er was stonden ze open. Voor de zekerheid hadden we alvast de sleutel in onze zak gestoken voor andere kapers. Na de verhuurster te hebben gebeld en gesproken konden we onze koffers kwijt in de huisjes. En toen op weg naar de hoofdstad.

Reykjavik hadden we in een middag wel gezien. Kort er doorheen gereden en wat door het oude centrum heen gelopen. De grote kerk bezocht en het huis waar Gorbatsjov en Reagan gebivakkeerd hebben in 1986, het Höfði-huis.

Tijdens het schrijven van dit stukje zitten we uit te kijken op het meer en af en toe op het scherm in verband met tikfouten. Vanavond nogmaals een kans op het noorderlicht? De omgeving zal vast en zeker donker zijn.