De jacht op het noorderlicht..............VOLBRACHT!

De oostkant van IJsland

De eigenaresse van onze boerderij overnachting voorspelde slecht weer en dat klopte ook. De gehele nacht heeft het geregend en gedurende de dag ook. Hierdoor vorderde we lekker langs de oostkant van IJsland na een kop hete chocolade gedronken te hebben in een hotel van ruim 100 jaar oud.

Via de Oxi pas sneden we een stuk van de hoofdweg 1 af. Over het algemeen is een pas door de bergen een weg met vergezichten. De Oxi pas begon met wederom een spectaculaire waterval. Vervolgens stegen we tot ruim 500 meter hoogte. Vanaf 300 was het zicht een paar honderd meter. Het werd voor ons dus niet meer dan een doorsteek.

In Egilstadir hebben we wat boodschappen gedaan en onze tank maar weer eens vol gegooid om naar het noorden verder te rijden. Eigenlijk was dit ook onze planning om vandaag flink door te rijden. Het noorden heeft meer te bieden volgens ons.

Tussendoor kort gestopt op een boerderijtje waar ze lekker actief schapen aan het slachten waren. De rendieren waren al weg getuigen de poten die Anja zag liggen. In een kooitje van misschien 10m2 liepen 2 poolvosjes. Hiervoor waren we hier naartoe gereden. Niet wetende dat ze in zo'n klein kooitje zaten.

Vervolgens verder richting Myvatn om een slaapplek te vinden. In Guesthouse Grimsstadir vonden we er 1. Een eigen huisje waar normaal 8 personen in kunnen overnachten. Aangezien de kamers nog opgemaakt moesten worden, moesten we ons nog even vermaken. Dit deden we bij de Dettifoss (krachtigste en grootste waterval van Europa) en de Selfoss. De heenreis duurde ruim 45 minuten over het hobbelige weggetje. De terugrit circa 20. Wanneer je harder over de hobbels rijdt heb je er minder last van blijkbaar, of we waren het zat omdat we een uur langs de watervallen hadden gewandeld. Nu uitkijkend op de zon en een regenboog, want het regent nog steeds een beetje, zitten we aan de borrel. Bij te komen van een rit van 450 kilometer.

Morgen hebben we meer rust, we hoeven maar tot Akureyri.